tisdag 10 maj 2011

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson

Oj vilken annorlunda och uppfriskande bok jag läst! Passar bra in efter förra inlägget för det är lite Loe-varning här: )  Titeln och omslaget tycker jag speglar bra vad boken innehåller, humor och en massa galna saker. Alicja är 16 år och hoppas på ett lugnt sommarlov. Hennes pappa är bortrest men Alicjas mamma Beata sätter stark prägel på sin dotters liv. Beata är polsk och motsatsen till det som brukar beskrivas som tråkigt svensk (påminde mig om filmen Mitt stora feta grekiskt bröllop). Beata har en massa idéer som hon på något sätt lyckas få Alicja involverad i. Hon får t.ex. göra sin smått eller förresten väldigt galna moster sällskap till Vadstena för att träffa påven, dagen efter kan hon läsa i tidningen att hennes moster fått namnet ”fanatisk tillbedjare” och hon själv beskrivs som ”anonyma vandaler”...  Det är bara början på alla absurda men väldigt humoristiska händelser i boken.  Alicja hinner trots allt med att bli himlastormande kär under sommarlovet även om det också blir komplicerat. En något absurd men varm och underbar berättelse om kulturkrockar, vänskap och kärlek.
Love it! // Ingrid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar