måndag 9 maj 2011

Boksamtal med vår bibliotekarie Maria

… som under våren är tjänstledig för att jobba med ombyggnationen av Östra.

Vilken bok tyckte du var bäst när du var ung och vad var det som gjorde den så speciell?
Girlfriend in a coma : Ledmotiv till jordens undergång av Douglas Coupland. Den handlar om hur framtiden ter sig när man är ung och inte vet vad som väntar en. Den ger en spännande syn på vad livet är och vilka framtidsmöjligheter man har som ung. Jag vill läsa om den nu.

Vilken typ av böcker läser du helst idag?
Jag gillar idén med biografier men läser inte alls så många som jag skulle vilja! Jag gillar även romaner som har en biografisk känsla över sig, realistiska böcker. Men jag tilltalas också av motsatsen med övernaturliga inslag och när det är lite mystiskt, som t.ex. i John Ajvide Lindqvists böcker. Och så gillar jag dystopier.

Nämn några av dina favoritböcker.
Jag försökte tänka efter vilka böcker som på något sätt satt spår och en av dem är Norwegian wood av Haruki Murakami. Den gillar jag för språket som är drömskt och levande. Det är en kärlekshistoria som är intensiv på ett lågmält sätt.
En annan bok jag gillar är Never let me go av Kazuo Ishiguro. Det är en riktigt spännande historia där rika människor skapar kloner av sig själva och placerar i ett slags internat för att ha som reservdelar. De fostras till att tro att de är speciella och att deras hälsa är viktig inte bara för dem själva utan även för samhället. Men dessa reservdelar är ju inte bara reservdelar utan också människor med tankar och känslor.
En otroligt fint skriven roman är Övervintring av Kate Moses som är en fiktiv roman om Virginia Woolfs liv. Den utforskar vad som ledde fram till Virginias självmord.

Om du fick träffa en författare, död eller levande, vilken skulle det vara och vad skulle du fråga honom eller henne?
Jag skulle vilja träffa Franz Kafka men det har ju Ingrid redan svarat så jag väljer någon annan för att inte vara tråkig. Birgitta Stenberg har skrivit otroligt många bra böcker. Hennes debutroman Fritt förfall med självbiografisk känsla skrevs i början av 1950-talet men refuserades av Bonniers och utkom först i mitten på 2000-talet. Den var väldigt kontroversiell på den tiden då den handlar om en lesbisk kvinna och ett väldigt dekadent leverne. Hon reste mycket och levde på olika platser i södra Europa. Hon verkar ha levt ett spännande liv, bland annat var hon tillsammans med en egyptisk prins på 50-talet!

Nämn några böcker du skulle vilja rekommendera till våra elever.
En som jag precis läst och älskat är Himlen börjar här av Jandy Nelson, en ungdomsroman om att hitta sig själv. Den handlar om sjuttonåriga Lennie som lever ett tryggt liv i skuggan av sin utåtriktade syster Bailey. När Bailey plötsligt dör förändras hennes liv dramatiskt. Förlamad av sorg drar hon sig undan alla i sin närhet, men vad gör man när man plötsligt drabbas av passionen?
En klassisk high school-roman med allt vad det innebär är Ibland bara måste man av David Levithan. Där har vi en kille i huvudrollen som tampas med vardagslivets pussel men den handlar mest om kärlek och den stora passionen.  
Sist men inte minst, om man vill läsa något annorlunda, kan jag rekommendera Flatland av Edwin A. Abbott som var engelsk rektor och författare i slutet av 1800-talet. I den behandlas frågan om hur världen skulle se ut om den bara hade två dimensioner, om man inte hade den tredje dimensionen höjd. Jag skrattade högt hela tiden!

Lite annorlunda tips från mig men jag tror att det är böcker som många skulle gilla!

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar