onsdag 6 april 2011

Audrey av Robin Benway

Varning! Dumpa aldrig en popstjärna!

Audrey skriven av Robin Benway är en bok som ser bra ut (klart man väljer boken efter omslaget!) och som låter rolig – och det är den! När jag läste på baksidan tyckte jag att den lät aningens överdriven men nu när jag sträckläst boken så tänker jag att det mycket väl kan gå till på det sättet i dagens kändisfixerade samhälle.
Audrey gör slut med sin fruktansvärt egotrippade pojkvän, sångaren i ett lokalt popband under namnet The Doo-Gooders, som konstant pratar om sig själv. Exet går hem och skriver av sig sin sorg i en låt som helst otippat klättrar på landets alla topplistor och blir en megahit. Plötsligt blir Audrey ofrivilligt berömd. Småflickor vill vara henne och andra musiker vill komma henne nära i hopp om att hon ska bli även deras musa. Det är tillräckligt svår att bara vara tonåring, det blir inte lättare av att det lurar paparazzi eller en mobilkamera vart hon än vänder sig.
Som uppmärksamma läsare kanske anat sig till vid det här laget är jag en fan av ironi, nyord och stickspår och den varan finns det gott om i denna bok. Den är jätterolig med tonvis av igenkänning men samtidigt tar den upp den viktiga diskussionen kring medias bevakning av kändisar. Klart läsvärd bok!

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar