onsdag 27 april 2011

Mina hemligheter av Sophie Kinsella

Mina hemligheter av Sophie Kinsella är en av de roligare chick-lit jag läst på länge!

Den handlar om 25-åriga Emma som är marknadsassistent hemma i England. När planet hon flyger med hamnar i vild turbulens råkar hon ut för en våldsam mundiarré och avslöjar alla sina hemligheter för killen i sätet bredvid i ren dödsskräck. Hemligheter som att hon väger 59 kilo, inte 52 som hennes pojkvän Connor tror. Att stringtrosor gör ont. Att hon förfalskade sitt mattebetyg för att förbättra sitt CV. Att det var hon som hade sönder kopiatorn den där gången. Och faktiskt alla de andra gångerna också. Och att hon inte har någon aning om vad bokstäverna i NATO står för. Eller vad NATO är…

Naturligtvis visar sig killen vara hennes chef som är influgen från USA.

Det här är en typisk chick-lit som innehåller alla ingredienser en bra chick-lit ska. Boken uttrycker Emmas syn på händelserna och omgivningen, allt från små vardagsbestyr och shopping till söndagslunch med familjen. Som huvudperson är hon inte perfekt utan full med brister och man känner igen sig i det mesta hon gör på ett eller annat sätt. Hon delar lägenhet med sin bästis och en annan tjej. Hon har en dysfunktionell familj som leder till roliga situationer. Hon jobbar med media. Och självklart finns det en Han med stort H med!

Boken är skriven på ett lättflytande roligt språk och jag kunde inte lägga ifrån mig boken när jag väl börjat läsa. Den är otroligt rolig men samtidigt full med allvarliga ämnen. Rekommenderas varmt om man gillar chick-lit!

Boken finns också på engelska i vårt bibliotek och heter då Can you keep a secret?

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar