tisdag 5 april 2011

Boksamtal med mig själv, vikarierande bibliotekarie Malin

Vilken bok tyckte du var bäst när du var ung och vad var det som gjorde den så speciell?
En av mina all-time-favourites som jag läser om ungefär vart tredje år är Millans märkvärdiga mormor av Antoinette Baker som kom 1969. En anledning till att jag älskade de böckerna (det finns två fortsättningar: Millans födelsedagsresa och Millan i magiska bergen) är säkerligen att de är illustrerade av Ilon Wikland som också tecknat bilderna till många av Astrid Lindgrens böcker. Hennes bilder är så otroligt stämningsfulla och fantasieggande! Böckerna handlar om Millan som är i förskoleåldern och som är ensam hemma i lägenheten på eftermiddagarna innan mamma kommer hem från jobbet. En dag hittar hos en knapp i hissen längst nere vid golvet. När hon trycker på den hamnar hon i mormors trädgård och efter det är livet ett enda långt äventyr. Mormor har nämligen en hel rad magiska egenskaper. Till exempel att hon har en stor fin trädgård trots att hon bor i samma hyreshus som Millan, hon har en flygande gungstol och hon är den som bestämmer över vädret genom att varje morgon smaska i sig en väderkaramell!

Vilken typ av böcker läser du helst idag?
Jag gillar att läsa böcker med hög igenkänningsfaktor. Än så länge har jag varit barn, ung, studerande, arbetande, flickvän, sambo, gravid och mamma och det är något av det jag framför allt gillar att läsa om men jag gillar också att vidga mina vyer och lära känna andra områden i livet genom böcker. Jag gillar när språket flyter lätt men är lite nyskapande med oväntade liknelser och gärna med ironisk twist. Sen läser jag många deckare och chick-lit och bläddrar gärna i böcker om personlig utveckling. Och jag samlar på kokböcker.

Nämn några av dina favoritböcker.
Jean M. Auels serie om Ayla som började med Grottbjörnens folk 1980 kommer alltid vara en favorit. Den första boken har jag nog läst åtta eller nio gånger och jag blev jätteglad nu när sjätte och sista delen äntligen kom! Fast samtidigt lite ledsen för när jag väl har läst den så är det slut… Men jag kan ju alltid läsa om dem igen!
En annan favoritserie jag gärna läser om och om igen är Sagan om Belgarion som fortsättes av Sagan om Mallorea, totalt 10 böcker av David Eddings. Fantasyfans brukar se ned på dessa böcker som enklare fantasy men kanske är det just det jag gillar, de är enkla och charmiga med starka karaktärer. Garion växer upp på en bondgård och har ingen aning om att han egentligen är arvtagare till Rivas tron och en mäktig besvärjare. Det innebär att han får förklarat för sig hur världen och hans gåvor fungerar samtidigt som läsaren. Den som tar hand om honom är gårdens kokerska Tant Pol. När Garion fortfarande är ganska ung lämnar han gården tillsammans med Tant Pol, gårdens smed Durnik och en gammal sagoberättare som han kallar Onkel Varg. Så småningom får han veta att Tant Pol och Onkel Varg är de sägenomspunna besvärjarna Polgara och Belgarath och att han själv är släkt med dem. Första boken i serien heter Stenens väktare och är från 1982 men översattes till svenska 1989 och alla delar finns här i biblioteket.
Av deckarförfattarna gillar jag Leif GW Persson, Håkan Nesser, Jan Guillou, Katarina Wennstam, Roslund & Hellström och Ian Rankin bland många bra.
Och så gillar jag chick-lit och lad-lit där det nog handlar just om igenkänningen, inte alltid med mig själv men med det samhälle vi lever idag. Några av de bästa författarna inom genren är Marian Keyes, Nick Hornby, Jane Fallon, Kate Jacobs, Sophie Kinsella, Jenny Leeb, Sheila O’Flanagan, Danny Wallace, Cecilia Ahern, Tony Parsons, John O’Farrell och Melissa Bank. Utan inbördes ordning.
Och så är jag ett stort fan av Arto Paasilinna och numera även Jonas Jonasson som skrev Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

Om du fick träffa en författare, död eller levande, vilken skulle det vara och vad skulle du fråga honom eller henne?
Eftersom jag gillar mer lättsmälta genrer som det gärna rackas ned på av recensenter kanske det vore intressant att träffa några av dessa författare och diskutera populärkultur i största allmänhet. Även om flera av genrerna blivit aningens mer rumsrena de senaste åren kan man ju fundera över hur det är att skriva en bok som man redan från början vet att recensenter kommer skriva saker som ”okej för att vara…” och ”bra för en dag på stranden” om.

Nämn några böcker du skulle vilja rekommendera till våra elever.
Gerd Brantenbergs Egalias döttrar var något av en aha-upplevelse för mig och det är en bok jag tycker att alla borde läsa. I landet Egalia äter männen p-piller, klämmer in sig i trånga särkar och bär pehå. Trött på att betraktas som mindre kompetent, på sexuella trakasserier och maktlöshet bildar den unge Petronius till slut Mansligan, en maskuliniströrelse, och gör uppror mot kvinnoförtrycket. Det här är en träffsäker parodi på det moderna patriarkatet!
Elisie Johanssons trilogi om Nancy tyckte jag jättemycket om. Tå-Pelles är en utkantsfamilj i 30-talets Sverige och det är dottern Nancy som berättar familjens historia. Första delen heter Glasfåglarna och efter det kommer Mosippan och Nancy.
Några böcker som jag läst och älskat på sistone är Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian av Sherman Alexie, Hungerspelstrilogin av Suzanne Collins, Ingen röstas ut: en dårhussåpa av Wanya Oxelcrantz, Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson och Audrey  av Robin Benway.

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar