onsdag 6 april 2011

Styggelsen av Amanda Hellberg - Skräckfylld roman

Nu har jag läst Amanda Hellbergs skönlitterära debut Styggelsen som kom ut 2008. En bok som jag missade då men som jag är glad att jag upptäckt nu. Det är en skräckroman som jag såg att en elev på skolan hade lånat på ett annat bibliotek här i Umeå. Blev nyfiken letade upp recensioner av boken och beställde genast både Hellbergs Styggelsen och Döden på en blek häst som kom ut förra året. Nu har jag alltså sträckläst Styggelsen och jag blev inte besviken. Första delen av boken utspelar sig i den svenska orten Skardala 1946-1952. Redan i prologen får man en föraning om den grymhet som ska drabba den lilla flickan Singa och vilken ond och sadistisk människa Sjuksyster Eva är. Singa turnerar med sin far på olika marknader som andeskådare. När hon uppträder på marknaden i Skardala är Eva där och hon blir fascinerad av det hon ser och beslutar att tillsammans med sin bror röva bort flickan och utnyttja hennes gåvor i egen vinning. Evas tvillingbror Bror (han heter så) är pastor i en spiritualistisk kyrka där de tillsammans skamlöst lurar sin församling. På ett ofattbart grymt sätt kidnappas Singa och det hon utsätts för är så grymt och plågsamt att ta del av att jag faktiskt ibland övervägde att sluta läsa. Jag hade dock blivit så involverad i berättelsen att jag drev mig själv vidare i läsningen i hopp om hämnd och vedergällning… 
När den första delen av boken var slut var jag lättad för nu var året 2006 och det kändes tryggt att vara i nutid och få lära känna den unga kvinnan Maja Grå. En tillsynes ganska vanlig tjej som sommarjobbar som städare på en vårdcentral i Skardala. Jag ska inte berätta mer men berättelsen om Singa fortsätter förstås genom Maja. Det här är en bok som jag tycker har ett högt tempo och griper tag från första till sista sidan. Den andra delen skulle kanske kunnat vara längre men jag tycker att det är en tjusning med böcker som inte stannar till och förlorar tempo.  Jag vill rekommendera boken till den som gillar hemska böcker med kusliga stämningar. Boken är intresseväckande och har ett språk som flyter fint och jag kan lova att du inte blir uttråkad. Nu ska jag kasta mig över den andra boken om Maja Grå, den utspelar sig i Oxford och ska skilja sig en hel del från den första men det känns bara spännande att veta. // Ingrid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar