fredag 1 april 2011

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson

Jag gillar det här! Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson är en ungdomsroman med igenkänning i både stora vyer och små detaljer där båda berör. Det är omväxlande roande, rakt och enkelt och hårt och brutalt. Den går djupt genom att skrapa på ytan och blotta det som skaver utan att skriva läsaren på näsan.

Boken handlar om 17-åriga Olivia som just blivit dumpad av sin pojkvän John som hon varit tillsammans med i tre år. Olivia blir förkrossad och tänker bland annat ”Jag inser att jag legat naken och tätt intill, varm och yrvaket glad. Och medan jag fnissat av hans kittlande andedräkt har han tänkt att han inte längre vill”. Vi får följa henne från det att såret är ilande, smärtande, ömmande färskt och hon inte vet vem hon är utan John och hela vägen tillbaka, eller framåt, till det som är hon. Vägen är inte alldeles rak och enkel. Hon tvingas tampas med känslor av vänskap, lust, spänning och kärlek där det inte alltid är lätt att veta vad som är vad. Boken handlar mycket om unga personers rätt att få känna, att ”skratta när man är glad, skrika när man är arg och lilla när man är kåt”.

Vissa saker, som pappans sjukdom och föräldrarnas förhållande, nämns nästan bara i förbifarten men ger ändå mycket känsla till Olivias karaktär. Ibland kan väldigt mycket sägas med några få ord och peka på stora djup mellan raderna, det behöver inte skrivas ut.

För att vara på den säkra sidan säger jag det igen: jag gillar det här!

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar