torsdag 9 juni 2011

Under trottoaren av Pernilla Glaser - en bloggroman

Å vad jag älskar den här boken, Under trottoaren av Pernilla Glaser! Trots att den är fylld med så mycket elände, smärta och sorg är det bara värme jag känner när jag läser den. Trots att alla i boken på sitt sätt står utanför vanligheten så tycker jag om alla tre redan från början. Sam har i många år blivit misshandlad av sin far och rymt hemifrån, Lova har en oro i kroppen som bara stillas när hon får vara fri i staden under staden och Astra har förlorat båda sina föräldrar och trivs bra med barn och djur men inte med andra vuxna. Trots att jag inte alltid kan förstå vad som driver främst Lova så tycker jag om henne och jag vill alla väl.

Miljöerna i boken är hämtade både från staden och allt som finns under staden och är beskrivna både som en potentiell fristad och som ett hot. Det hårda och fula, betong, galler, bultar och rost, ställs upp vid sidan av det vackra där bilden av tårpilen nere vid kanalen dröjer sig kvar, den som hänger ut sina grenar så tungt över vattenytan att den smeker sin egen spegelbild.

En annan sak jag gillar med boken är att man får veta precis så mycket som behövs för stunden. Man slipper få en innehållsförteckning över karaktärerna i början av boken och istället mejslas de fram allt eftersom berättelsen fortskrider. Jag slipper bli skriven på näsan, får använda min fantasi och det håller spänningen uppe boken igenom.

Den här boken är lite extra spännande genom att den är ett bloggprojekt där författaren skapat boken genom att ta fasta på kommentarer från läsarna av bloggen om hur de vill att boken ska fortsätta. Vill man läsa mer om projektet och om Sam, Lova och Astra kan man gå in på www.undertrottoaren.se

Rekommenderas varmt som sommarläsning!

Malin

1 kommentar:

  1. Your post really helped me to understand the topic.It has great details and yet it is easy to understand.That's what i was looking for. I will definitely share it with others.Thanks for sharing.

    SvaraRadera