måndag 13 juni 2011

Mitt nya jag av Rosie Rushton

Mitt nya jag av Rosie Rushton hör till den serie böcker i Röda rummet som vi märker med en blå prick och som står för korta ungdomsromaner. Den här handlar om tonåriga Jemma som råkar ut för typ det värsta man kan råka ut för i den åldern, ens mamma flyttar ihop med sin nya kille – i en ny stad. Hon ska tvingas flytta ifrån sin bästa kompis och dessutom har hon precis stött ihop med sin absoluta drömkille. Till att börja med måste hon ha en plan för att få drömkillen att lägga märke till henne och för det andra måste hon klura ur hur ska hon göra för att slippa flytta. What to do?!

Det var första gången jag läste en ”blåprickad” bok och för mig kändes den mer som en lång novell än en kort roman, med vilket jag menar att den hade ett eller ett par tydliga teman medan en roman har mycket mer kringhistoria i sig. Det här var en riktigt fängslande historia som trots sin förutsägbarhet var riktigt läsvärd! Såna här vill jag läsa fler av!

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar