fredag 25 mars 2011

Fler kladdkakor av Mia Öhrn - Våffeldagen i all ära

Våfflor med sylt och grädde är mums men just nu tänker jag bara på kladdkaka… Denna klassiker som alltid är lika god. Har, som jag brukar ibland, suttit och bläddrat i boken Fler kladdkakor av Mia Öhrn och bilderna och texterna får mig att bara vilja gå hem och baka kladdkakor hela helgen. Det finns en massa olika varianter på grundreceptet kladdkaka. Vad sägs om choklad- och blåbärstrifle, bakad chokladmousse, chokladkolapaj, kladdiga  cookies, chokladfondater… Chokladfondater är enligt texten: ”en riktig drömdessert där bakelsens varma mitt väller ut som lava”. Låter helt underbart! Recepten är enligt min bedömning relativt enkla och varje bakverk finns återgivet som läckert foto. Mia Öhrn ger delar också med sig av lite kladdkunskap t.ex. hur man lyckas i konsten att få till den där rätta kladdigheten på en kaka. Trevlig helg! Ingrid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar