måndag 28 mars 2011

Svenhammeds journaler av Zulmir Bečević

Svenhammeds journaler skriven av Zulmir Bečević börjar som en riktigt riktigt rolig bok om hur det är att vara född i Sverige men inte svensk i svenskarnas ögon. Svenhammed börjar med att klargöra vissa grundläggande saker:

Ett: Jag är född i Sverige, men jag är inte svensk
Två: Jag kan svenska bättre än svenskarna, men jag är inte svensk
Tre: Svenska är faktiskt det enda språk jag kan, men jag är ändå inte svensk
Fyra: Jag har ett ögonbryn istället för två och fett håriga armar, pizzabagararmar – och det är inte svenskt
Fem: Jag är hundrasjuttiåtta lång, min skalle är svart och jag är jävligt smart – så ge fan i att dissa
Sex: Jag har fett sabbat namn – fuck you om du skrattar

Ganska långt in i boken läser jag i tron att detta enbart är en rolig bok om kulturkrockar så när första slaget kommer blir jag ganska chockad. Men boken går ganska grundligt in på Svenhammeds och hans kompisar Chinos och Miells familjesituationer som är allt annat än ljusa.

Och självklart finns det med en kärlekshistoria. Från den dagen Emilia kommer in i klassrummet har han bara ögon för henne.

Det här en sjukt rolig bok men den är också full av allvar. Den har ett väldigt bra språk och jag rekommenderar den starkt.

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar