måndag 28 februari 2011

5-i-topp av Johanna och Antonia på Op3

SLAV av Mende Nazer – Boken handlar om Mende som föddes 1982 i Sudan. Hon drömde om att bli läkare för att kunna hjälpa sina föräldrar och levde ett lyckligt liv. Mende blir kidnappad och såld som slav år 1994 då arabisk milis gör ett tillslag mot byn där hon bodde. Jag blev själv väldigt illa berörd då jag läste boken men den är otroligt bra. Mende är en otroligt stark tjej! Rekommenderar boken starkt till alla er som gillar självbiografier.




Pojken som kallades Det av Dave Pelzer – Boken är en självbiografi och handlar om Daves hemska barndom. Från fyra års ålder misshandlades Dave både psykiskt och fysiskt av sin psykiskt sjuka mor. Han isolerades från sina bröder och sin far och behandlades sämre än ett djur. Den här boken berörde mig väldigt mycket, det är svårt att förstå att boken är ”på riktigt”. Den är otroligt gripande och man får en helt annan syn på livet, det är obegripligt hur föräldrar kan behandla ett barn.




Solo är en tidning som främst är riktad till unga kvinnor. Tidningarna säljs i lösnummer och handlar mycket om mode, kändisskvaller och skönhet. Jag tycker att det är väldigt avkopplande och skönt att lägga sig och läsa en tidning på en trist söndag eller en dag då det är riktigt kallt ute. Rekommenderas till tjejer som är intresserade av mode och skönhet och gillar skvaller.

Harry Potter och de vises sten av J.K. Rowling – Den här boken läste jag när jag var ungefär 12 år och jag tyckte att den var jättespännande då. En kompis som läste den när hon var 20 år tyckte detsamma. Alltså passar boken till en bred åldersgrupp. Harry Potter och de vises sten är den första av 7 Harry Potter-böcker. Boken handlar om Harry Potter som är föräldralös och är tvungen att bo med sina elaka styvföräldrar och deras son Dudley. Det visar sig att Harry Potter är en trollkarl och ett nytt ställe öppnar sig, som är osynlig för vanliga människor. Där börjar Harry Potter Hogwartz som är en trollkarlsskola. Nu börjar en massa äventyr men en värld fylld av magi. Jag tycker att man ska läsa den här boken om man gillar spännande böcker. När man väl har börjat läsa boken vill man bara läsa mera.

Jag tänkte tipsa om en tidning, nämligen VeckoRevyn. En tidning som ger bra med modetips och de slinker även in lite om sex/kärlek, kändisar, makeup och skönhetsprodukter. Jag tycker att den ger bra med tips och är läsvärd om man gillar mode m.m. Jag tycker att det är en bra tidning att läsa när man reser om man inte orkar plöja sig igenom en hel bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar