onsdag 19 december 2012

Boktips för lata juldagar

Nu har jag knatat runt här på Fridhemsgymnasiet och letat personal som både är villiga att lämna boktips (alla) och vill ställa upp på bild (blir ju roligast så, men inte riktigt alla ville det senare). Så här kommer lite gott och blandat från lite goa och blandade!
 
Malin Annelin - Mike Haines Gärding - Katarina Burman














Malin Annelin, ungdomshandledare
Pojken som kallades Det av Dave Pelzer &
Amandas bok av Katerina Janouch
 
Vill du läsa mer om Amandas bok så är det bara att leta dig bakåt i bloggen då jag skrev jag om boken den 20 maj 2011. Jag skrev bl.a. följande:

Okej, sitter och försöker komma på ett nytt sätt att säga att jag har läst en riktigt riktigt bra bok. Jag har läst en sjukt bra bok. Nej, har jag visst också använt… Hur som helt så har jag sträckläst en genialisk och cool bok av Katerina Janouch som heter Amandas bok.

Jag vill minnas att jag tyckte ganska bra om boken :o)

Pelzers bok skrev jag om så sent som 7 november iår under rubriken "Pojken som kallades Det av Dave Pelzer - och andra eländesskildringar". Trots att det är en alldeles fruktansvärd bok så är jag glad att jag äntligen tog mig tid att läsa den.

Mike Haines Gärding, skolvärd
Läser en del men ser hellre på filmer och rekommenderar därför:
Nyckeln till frihet & Den gröna milen
Båda baserade på böcker skrivna av Stephen King
 
Katarina Burman, lärare
Boktjuven av Marcus Zusak &
Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón
Katarina önskar oss myspysig julläsning :o)
 
Maria Hedberg - André Edvardsson - Malin E Lundhag - Tomas Dahlström
Maria Hedberg, informatör och återvändade bibliotekarie
Alltings början av Karolina Ramqvist

André Edvardsson, it-guru
The curious incident of the dog in the night-time av Mark Haddon
Lättläst kort bok på engelska med små bilder om en kille med Aspbergers syndrom! Låter riktigt bra tycker jag :o)


Tomas Dahlström, lärare
[Geim] av Anders De la Motte

För mer tips på julläsning rekommenderar jag att ni svänger förbi bibblan och kikar på vårt julbord med allehanda smått och gott. Gårdagens boktips här i bloggen finns fortfarande kvar där så jag säger det igen - först till kvarn på Veronica Roths Divergent får garanterat spännande julläsning!

Och hon som suttit vid tangentbordet bakom signaturen Malin är jag som jobbar min sista dag på fredag då mitt vikariat går ut, alltså Malin E Lundhag. God Jul och Gott Nytt År på er allihopa och kanske möts vi igen i framtiden!

Men allra sist bara några av mina guldkorn från hösten som gått...

Jävla John av Eva Dozzi (se bloggen 12/9-12)
Kaffe med rån av Catharina Ingelman-Sundberg (se bloggen 5/11-12)
Vi kom över havet av Julie Otsuka (se bloggen 17/12-12)

Än en gång - God Jul & Gott Nytt 2013!
Och kom ihåg - en bra dag är en dag när man lärt sig något nytt!

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar