måndag 10 december 2012

Kast med liten kniv av Sara Kadefors

Sara Kadefors är nog en av mina favoritförfattare just nu. Hennes förra bok Borta bäst var hur bra som helst och redan efter ett några sidor i denna nya känner jag hur jag vill trycka på Gilla-knappen.

Det jag fastnar för i denna bok är att man får följa hur mannen tänker, varför han gör som han gör. Han har fru och två barn, gillar att vara hemma med familjen, har svårt för att prata om känslor och känner sig lyckligt lottad som har sin fina familj.

Men så händer något i nutid som gör att han slungas tillbaka till barndomen där någon fruktansvärt inträffade. Det visar sig att både huvudpersonen Jonas och boken är mycket svartare än jag någonsin kunnat ana, eftersom jag gick in i läsningen i tron att det var en underhållande bok som ändå säger någon om den samtid vi lever i. Det gör den, men i den här boken är svärtan så mycket större än ljuset.

Jag tycker inte att boken var lika bra som Borta bäst men den är ändå klart läsvärd, om så bara för att få höra Jonas röst i början av boken. Den är lysande.

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar