fredag 14 december 2012

Stockholmsfeber av Wanya Oxelcrantz

Det var en speciell upplevelse för mig att började läsa den här boken för precis som vanligt så började jag med att läsa först baksidan och sedan kollade jag om det stod något intressant på insidan. Där kunde man läsa om författarens förra bok Ingen röstas ut att det var ”en liten pärla, en riktigt bra bok! Det som framför allt gör denna bok så bra är det lekfulla språket och att satir blandas med allvar till en oemotståndlig cocktail”. Vilket jag verkligen håller med om. Och det var inte så konstigt för denna lilla hyllning var skriven av, håll i er: Malin, Vårt röda rum! Fridhemsgymnasiets biblioteksblogg är citerad på en roman, lite stolt är jag allt :o)

Med tanke på hur mycket jag tyckte om hennes förra bok så såg jag ganska mycket fram mot att läsa Stockholmsfeber. Just den här blandningen mellan högt och lågt som författaren använder sig av är någon som tilltalar mig mycket, speciellt i kombination med den lekfullhet alstret i sig uppvisar.

Boken handlar om ett populärt ämne just nu bl.a. med tanke på den instagramfilm (sök på ”Look at this Instagram” på Youtube om ni vill få er ett gott skratt) som florerar på internet – att visa upp en vacker fasad. Huvudpersonen är Candy som gift upp sig från fattig arbetarklassmiljö till att tävla om statussymboler i Stockholms finare kretsar. Men så blir maken Claes-Henrik av med jobbet som VD för Sanitet Svenska AB och det blir något av en kraschlandning för paret. Underhållande läsning men samtidigt blodigt allvar, precis som jag gillar det.

En annan sak jag gillar med boken är det lilla formatet på endast 17,5*12 cm och 117 sidor. Ibland gillar jag tjocka böcker men är de tunna hinner man läsa fler!

Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar