tisdag 18 december 2012

Divergent av Veronica Roth

Ah, äntligen någonting lika bra som Hungerspelen! Jag är inte direkt någon fantasy/science fictionfan men när det blir riktigt spännande, tiden bara flyger iväg och en bok är det sista jag tänker på innan jag somnar och det första när jag vaknar – då läser jag jättegärna fantasy/science fiction. Det här är en sådan bok!

Den har av många blivit jämförd med just Hungerspelen men jag kan tycka att den mer liknar Ful av Scott Westerfeld som var populär för några år sedan. Likheten med Hungerspelen är väl just att man inte kan lägga den ifrån sig, att det är en trilogi och att den kommer på bio våren 2014.

På baksidan av boken kan man läsa följande:

I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.

Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.

Årets julläsning för den lyckliga först till kvarn!
 
Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar