måndag 7 januari 2013

Evig natt - Michell Paver

Nytt år och ny termin, tillbaka och utvilad efter jullovet. Mycket mat och såklart läsning har det blivit. Den bok som jag gillade allra bäst och som nog platsar bland mina absoluta favoriter är Evig natt av Michelle Paver. Har tänkt läsa den länge efter att ha hört Maria berätta om denna arktiska spökroman som på ett krypande sätt får en att bli fruktansvärt mörkrädd. Trodde nog att hon överdrev en aning men nu vet jag att hon inte gjorde det...  Hade jag inte läst den hemma i min lägenhet i stan utan ensam i fjällstugan i Umasjö skulle jag säkert i panik kastat mig i bilen och flytt till närmsta civilisation. Gruhuken, draug och björnpåle, ord som dyker upp då och då i mitt medvetande efter läsningen och får mig att rysa.  Så här skrev Maria om boken i mars 2012

Ingrid (som gillar att bli mörkrädd ibland)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar