fredag 18 januari 2013

Boel och Oscar

Josefin Sundström har tidigare skrivit boken "Vinteräpplen", jag läste den förra våren och blev helt förälskad i Josefins vackra språk. Josefin är ju kanske mer känd från tv, ni känner säkert igen henne från När & fjärran, Melodifestivalen eller det musikprogrammet Voxpop.

Boel och Oscar lär känna varandra när Boel flyttar in i huset där Oscar bor. Oscar är snart 90 år och Boel bara 30, men de lever båda i det förflutna, i händelser av svek och sorg och ingen av dem har kunnat gå vidare eller kunnat förlåta det som har hänt. De blir vänner och inser att de behöver varandra för att se bristerna hos sig själva.

Många vill läsa böcker som är spännande, blodiga, har hänt på riktigt och som griper tag. Vad som griper tag för mig är ofta något helt annat... jag gillar när historien tar tid, skog och rum får får långsamt färg och man får lära känna människor, nästan som sina egna vänner. I boken Boel och Oscar fick jag lära känna två människor som kommer finnas i mitt minne länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar