torsdag 24 januari 2013

Män som hatar kvinnor del 1

En bild säger mer än tusen ord - beskriver träffande den alldeles fantastiska seriversionen av Stieg Larssons roman Män som hatar kvinnor. Jag brukar tycka att det är jobbigt att läsa serier, många plottriga pratbubblor och svårt att veta i vilken ordning dom kommer. I det här seriealbumet är det bilderna som talar med stöd av sparsamma pratbubblor. Jag läste romanen när den kom ut men det är ju några år sedan så jag tänkte att seriealbumet kunde vara ett bra sätt att friska upp minnet. Jag blev totalt uppslukad av berättelsen och det kändes frustrerande att veta att del 2 inte kommit ut ännu, hoppas verkligen att det inte dröjer. De andra böckerna i Milleniumtrilogin Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes kommer också att ges ut, så hela serien blir alltså i sex delar. Manuset har skrivits av den skottska författaren Denise Mina och de snygga och stämningsfulla bilderna är skapade av tecknarna Leonardo Manco (Argentina) och Andrea Mutti (Italien). Ett mycket lyckat samarbete!

Ingrid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar