måndag 10 oktober 2011

Nästan som alla andra av Joanne Greenberg

Kan du föreställa dig hur det vore att vara blind? Eller döv? Eller både och!

Nästan som alla andra handlar om dövblinda John som lever ensam och jobbar i en möbelverkstad som träffar ”normala” Leda. Det är oerhört intressant att läsa om den mörka och tysta värld han lever i. Och ganska fascinerande är det att jag idag flera år efter att jag läst boken fortfarande har huvudet fullt av bilder hur det ser ut, låter och luktar i Johns värld.

Jag såg på ett program om övernaturliga förmågor på Discovery där en dövblind man kunde cykla en ganska komplicerad bana utan att krocka med någonting. Jag förstod inte alls hur det var möjligt även om han förklarade att ljud studsar tillbaka olika beroende på avstånd och material o.s.v. Tills en dag när jag var i lekparken med min son och puttade honom i gungan samtidigt som vi sjöng. Då kunde jag själv uppleva hur ljudet förändrades beroende på om gungan var nära mig eller långt ifrån. Men från det till att kunna orientera sig så bra utan hjälp av varken syn eller hörsel!

Är man nyfiken på hur det är att leva i ett slags vakuum så kan jag rekommendera denna bok!

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar