måndag 24 oktober 2011

Flyga högt - Katarina von Bredow

Nu har Katarina kommit med en ny bok, hennes tionde ungdomsroman. Flyga högt handlar om Vendela och hennes klasskompisar. Det är tydliga grupperingar i klassen och alla har sina roller, självpåtagna eller påtvingade. Det är ledarna, vapendragarna, plugghästen, klassens clown och den utstötta. Vendela och hennes bästis Tove umgås mest med Nils och Loke. Tove och Loke är nästan ihop och det finns något som spirar mellan Vendela och Nils också. Då börjar en ny tjej i klassen, Silje. Hon bryter alla oskrivna regler och plötsligt är alla roller inte så självklara längre. Ett socialt spel där kärlek och vänskap sätts på prov.
På baksidan av boken finns pressröster om tidigare böcker citerade. Stina Nylén på Göterborgs-posten skriver:” Katarina von Bredow har nog allt man kan önska sig av en ungdomsboksförfattare. /…/ Hon driver mig nämligen till att läsa som jag gjorde i tonåren – glupskt, inlevelsefullt, andlöst.” Precis så känner jag också! Jag gillade Flyga högt, men Som jag vill vara är fortfarande min ”bredowfavorit”. // Ingrid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar