onsdag 19 oktober 2011

Det du inte såg av Patrik Sjöberg

En egenskap jag gillar hos människor är när man är beredd att ändra uppfattning och villig att prova nya saker.

Jag gillade inte Patrik Sjöberg eftersom han gjort sig känd som en kaxig och bufflig typ och om man ska tro löpsedlarna har han varit inblandad i både mordhot mot lapplisa, dopinghärva, en kokainskandal och spritbråk med SVT. När hans biografi Det du inte såg kom blev jag nyfiken, började bläddra lite i den och innan jag hunnit blinka hade jag läst flera sidor, jag fastnade direkt.

Sjöberg är en av Sveriges mest framgångsrika idrottare genom tiderna och slog bl.a. det dåvarande världsrekordet i höjdhopp med 2,42 på DN-galan i Stockholm 1987. I övrigt har jag fått en helt ny bild av personen Patrik Sjöberg. Ja, han är rätt kaxig men efter det han varit med om börjar jag förstå varför och han förefaller faktiskt ha utvecklats. Från det att Sjöberg började träna med Viljo Nousiainen fram tills han var tillräckligt stor för att kunna säga ifrån blev han sexuellt utnyttjad av sin tränare. Nousiainen var känd som ett geni inom höjdhoppsträningen men var också pedofil.

Behållningen av den här boken är att jag fått ändra uppfattning om en medmänniska, jag har fått större insikt i hur idrottsvärlden (nästan allt Sjöberg tjänat har han tjänat svart och alla visste om det, det var så det fungerade) och journalistiken kan fungera (t.ex. tog Sjöberg kokain på en fest, vilket han erkänner var fel men står för, men i dagspressen utvecklades det till en stor internationell knarkhärva) och jag har blivit mer medveten om att människor som kan förefalla medvetet elaka kan ha en mörk historia bakom sig. Att ha levt ett svårt liv är ingen ursäkt att bete sig illa men det kan förklara en hel del och kanske påverka hur man ser på olika situationer och bemöter dessa personer.

Patrik Sjöbergs biografi är en bok jag rekommenderar – bra skriven av Markus Lutteman och jäkligt intressant!

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar