torsdag 28 februari 2013

Dagboksanteckningar från ett källarhål av David Wiberg

David Wiberg känner jag till från bl.a. Varan-TV som gick för ganska många år sedan och som jag tyckte var hysteriskt roligt. Nu har kan kommit med sin debutroman som bygger på två teaterföreställningar, Svart Tulpan och Dagboksanteckningar från ett källarhål, där han själv gestaltar karaktären Linnea 16 år. När jag läser boken känns det verkligen som att få tal del av en ung tjejs tankar och vardag. Det är inte på något sätt ett förlöjligande, jag känner med Linnea och minns plötsligt själv hur knöliga många situationer och relationer kunde vara. Det kan det förstås vara nu också men ändå på ett annat sätt (man börjar väl bli van).
 
Det jag uppskattar mest med boken är nog språket, alla uttryck och liknelser som Linnea använder. Det blev också många småleenden och ett riktigt gapskratt. Det finns en episod med Linneas pappa inblandad som jag återgått till, läst flera gånger och skrattar lika gott varje gång, Gudmo!: ). För min del är nog igenkänningsfaktorn hög när det gäller pappan också.

Ingrid
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar