måndag 25 februari 2013

Noors trädgård av Sara Wadell

Skrev för några veckor sedan om  I samma båt av Sara Wadell, en bok som gick rakt in i mitt hjärta. Uppföljaren Noors trädgård levde helt klart upp till mina förväntningar. Nu är det alltså Noor som står i fokus. Hon är less på jobbet i tvättstugan, less på att hålla ordning och ständigt tvingas lösa konfliker mellan grannar som bråkar om allt sånt som man gärna bråkar om i just en tvättstuga. Livet i allmänhet känns rätt grått och meningslöst. Nu är det Hassans tur att peppa henne till att göra något nytt, varför inte gå med i den arbetsgrupp som ska bildas för att göra snyggt på gården? Hon gillar ju blommor och trädgårdsarbete. Efter att ha funderat ett tag tänker Noor att hon kan göra ett försök. Hon har så fina minnen från farmor Shilas trädgård, alla växter hon älskat i hemlandet. Kanske kan hon göra verklighet av drömmen, en oas full av vackra blommor! Hon går på arbetsgruppens första möte och lägger fram sin plan…det går väl inte så jättebra… men Noor är inte den som ger upp i första taget. Det blir en tuff kamp mot byråkrati och för att få med sig de andra i gruppen. En brokig skara karaktärer som trots meningsskiljaktigheter kanske ändå ska lyckas samarbeta. Värme, humor och allvar.
 
När jag läser böckerna om Noor och Hassan får jag lite samma känsla som när jag läste En man som heter Ove av Fredrik Backman. Jag saknar verkligen Ove. Som tur är känner jag andra som delar samma känsla och det händer ganska ofta att vi snackar Ove. Det här blev alltså tre boktips! / Ingrid
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar