torsdag 21 februari 2013

"Dina brev lägger jag under madrassen" - Astrid Lindgren & Sara Schwardt

I "Dina brev lägger jag under madrassen" återges i helhet brevväxlingen mellan Astrid och Sara, en brevväxling som sträcker sig från 1971-2002.  Tänk att en brevväxling kan berätta så mycket. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men det känns som att jag på en och samma gång läst två biografier och en roman... Ett levande porträtt av en fascinerande flicka, en berättelse om utsatthet och längtan efter få känna sig älskad. Hur en vänskap brevledes växer fram och utbytet av tankar om livet, kärleken och om hur svårt det är att vara människa. Det är en skön känsla att kunna konstatera att Astrid var just en sådan person som jag tänkt mig henne. En barnens försvarare, klok, underfundig och med barnasinnet kvar. Jag är glad att både Sara och Astrid bröt sin ömsesidiga överenskommelse att inte visa breven för någon: )
 
 
Ingrid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar