torsdag 20 september 2012

Mathias Dahlgren på besök

Idag skulle jag mer än gärna vara en fluga på väggen i skolans köksregioner - Mathias Dahlgren är på besök på Restaurang- och livsmedelsprogrammet!

Dahlgren är född här i Umeå, gick Restaurangprogrammet här på Östra, vann som enda svensk genom tiderna Kock-VM 1997 och är kopplad till Restauranghögskolan vid Umeå Universitet som adjungerad professor.

Och som om inte allt det vore nog så har han tre Guide Michelinstjärnor! Hans restaurang i eget namn på Grand Hôtel i Stockholm består av två delar där Matsalen har tilldelats två stjärnor och Matbaren en stjärna i den mycket prestigefulla Guide Michelin.


Men jag får väl drömma mig bort, bläddra i hans kokböcker här i bibblan och käka mumsig lax till lunch i matsalen istället…

Och det sista var inte ironi, dagens lunch låter hur god som helst så jag lämnade matlådan hemma och köpte mig en lunchbiljett.

Malin