måndag 17 september 2012

Könsbytet : och vad hände sen av Johan Ehrenberg

Nu har jag läst en bok som väcker många känslor hos mig, det handlar om Johan Ehrenbergs Könsbytet : och vad hände sen? Jag sträckläste den men när jag kom till efterordet skri vet 21 år senare framkom något som jag inte alls förstått under läsningens gång, att det inte alls handlade om… Ja, vadå? Handlade den om transsexualitet? Eller var det bara ett särdeles djupgående undercover-reportage? Jag kände mig faktiskt lite lurad, men det kanske var jag som helt enkelt inte var så uppmärksam (man är inte alltid det med en 3½-åring i hasorna…).

Det artikeln faktiskt handlar om är Johan Ehrenbergs erfarenheter av att under ett halvår leva som kvinna under namnet Jenny Ehrenberg. Han genomgår aldrig något medicinskt könsbyte och det påstår heller aldrig artikeln.

Den efterföljande debatten kom att handla om påståenden om bluff istället för… Ja, vad var det han ville uppnå?

Jag kände mig fortfarande inte riktigt klok på vad det egentligen var jag hade läst så jag satte mig för att googla lite. Två av de artiklar som gjorde det hela lite klarare för mig var http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/fanny-soderback-laser-johan-ehrenberg/ och http://ninaninaninanna.wordpress.com/2009/05/18/johan-ehrenberg-konsbytet/ där jag kan tycka att den senare verkligen hade något att säga om texten och dess författare.

Den stora behållningen för mig med boken var alla andra berättelser man fick sig tillgodo, om andra transsexuella och de problem de stöter på i sin kamp för att vara sig själva. Så trots att jag i efterhand fortfarande känner mig lite lurad så tycker jag att det är en läsvärd bok och hade jag från början haft klart för mig att boken var ett reportage, alternativt något i stil med det som presenteras i den andra länken ovan, hade jag nog rätt och slätt gillat den.

Malin