onsdag 12 september 2012

Jävla John av Eva Dozzi

Jag hoppas att det inte klingar falskt när jag skriver att jag läst en fascinerande bok igen, men varför läsa en dålig bok när jag kan läsa en bra! Om en bok inte tilltalar mig så behöver jag ju faktiskt inte läsa ut den och framför allt inte skriva om den.

Den bok jag nu fastnat för är Jävla John av Eva Dozzi och den John som åsyftas i titeln är John Lennon, en av Beatlarna. För en gångs skull tycker jag att baksidestexten är träffande så jag citerar den:

Jävla John är en fantastisk, tidstrogen berättelse om musik och kärlek, men också om förtärande svartsjuka, berömmelsens baksidor och om det största sveket av alla.
Varje ord klingar sant och äkta, ändå är det en fiktiv berättelse. Eller är det inte det? Kanske är det sanningen om en av vår tids största ikoner som uppdagas, sanningen som ända tills nu legat begravd i ett källarkontor i Johanneshov…

Men samtidigt som jag inte kan sluta läsa så känner jag mig djupt kluven. Det är en fiktiv berättelse men om en verklig person och de två världarna glider lätt samman. Kommer jag i fortsättningen att förknippa Lennon med svartsjuka, sprit, tabletter och svek där jag tidigare tänkte Beatles, Imagine och världsfred?

Malin