måndag 4 juni 2012

Allt jag säger är sant

Lisa Bjärbo har tidigare skrivit boken Det är så logiskt alla fattar utom du och Allt jag säger är sant är hennes andra ungdomsbok som handlar om Alicia. När boken börjar får vi följa med Alica på toa, det är mellan lektioner och det är akut. Det är bara upptaget överallt och paniken börjar komma, en samhällstjej frågar varför hon inte går in på den lediga toan... "tycker du jag ska kissa i städskrubben" svarar Alicia. Det visar ju sig inte vara en städskrubb som Alicia trott i alla år och hon går in där, och blir kvar... Dörren går i baklås och här kan man väl säga att det sker en vändning i Alicias liv. Efter att varit inlåst ett tag börjar allt klarna, är det sånt här jag vill ägna mitt liv åt? Vara inlåst på en skoltoalett mellan lektioner på en gymnasieskola. ÄR DET (bank) DET HÄR (bank) JAG VILL (bank) MED MITT LIV (bank bank bank)? Hon beskriver det som att hjärnan är ute och demonstrerar och att den verkar ha laddat inför det här demonstrationstillfället länge.
Alicia bestämmer sig för att hoppa av gymnasiet, hon vill istället utföra stordåd. Men hur gör man det?

Allt jag säger är sant är en bok fylld med liv och den ifrågasätter det som vi bara gör. Vi går gymnasiet när vi är femton, vi är på fester på helgerna, om man inte vill göra det och känner att man inte passar in, vad gör vi då?