torsdag 31 maj 2012

Kaninhjärta - Christin Ljungqvist

Så fick jag äntligen Kaninhjärta i min hand! Nu har jag läst den och kan konstatera att det var en bok som jag gillade. Det där med tvillingskap tycker jag är fascinerande, tänk att ha en kopia av sig själv… i alla fall till det yttre. Sen det där med det speciella bandet mellan enäggstvillingar och den ordlösa kommunikationen. Tänker bl.a. på Cilla och Tina i boken Jag saknar dig, jag saknar dig (1992) av Peter Pohl som gjorde ett starkt intryck på mig. I Kaninhjärta är det tvillingarna Mary och Anne som står varandra så nära att det är svårt att veta var den ena börjar och den andra slutar, på gott och ont. En ytterligare spännande ingrediens är att de tillsammans utgör ett medium. Mary kan genom att hamna i trans låna ut sin kropp åt döda och Anne kan då se och höra vad den döda vill förmedla. En ”gåva” som tvillingarna haft sedan de var små. Nu ska tvillingarna snart fylla 18 år och handlingen utspelar sig under några sommarmånader. Mycket kretsar kring en konfliktfylld relation och en mörk hemlighet som Anne bär på efter ett meddelande från en spökkvinna. Dom dras också in i en medial grupp som söker efter ett försvunnet barn. Det är en mörk och spännande berättelse som fångade mig direkt. Samtliga kapitel har förresten namn från olika Kentlåtar.