onsdag 23 maj 2012

Ett bipolärt hjärta av Rebecca Anserud

Jag har läst Ett bipolärt hjärta som är en självbiografi skriven av Rebecca Anserud. Det är hennes berättelse om kampen att leva med bipolär sjukdom. Hon insjuknade som 15-åring i depression och har därefter upplevt manier, hypomanier, depressioner, mixed states och psykoser. Det tog 5 år innan hon fick diagnosen bipolär sjukdom. Rebecca beskriver sjukdomens olika faser på ett sätt som blir så påtagligt för mig som läsare. Jag trodde mig veta en del om sjukdomen innan men efter att ha läst boken inser jag bara skrapat lite på ytan och att jag nu fått en djupare förståelse för hur det verkligen är att leva med sjukdomen. Boken berörde verkligen starkt! Jag känner en djup beundran för författaren på flera plan. Att hon under hela sin ungdomstid fått kämpa med sin sjukdom men också för att få hjälp av den psykiatriska vården för att få rätt diagnos och rätt behandling för att bemästra sjukdomen. Jag beundrar hennes sätt att kunna skriva en bok som träffar mig rakt in i hjärtat samtidigt som den är lärorik och visar andra drabbade att det finns en väg ut ur sjukdomens svarta hål. Tonny Andersen, överläkare vid Norrlands universitetssjukhus, har skrivit förordet till boken och Rickard Bracken, projektledare på Handisam och Hjärnkoll, har skrivit efterordet för att visa deras stöd i Rebeccas kamp. Dessutom kommenterar anhöriga till Rebecca i boken om hur det är att ha en bipolär vän och familjemedlem. Rekomenderas!!!