onsdag 13 juni 2012

Sjutton år och skitsnygg av Emma Granholm


 Jag älskar när folk tittar på mig. Jag älskar när tjejer vänder sig om efter mig på gatan. Jag älskar när lärare har blicken konstant på mig eftersom de är nervösa för vad jag ska säga eller göra. Jag älskar att stå i centrum.”(ur boken s.60)
 
Felix är helt enkelt 17 år och skitsnygg. En sådan där kille som bara glider runt och söker bekräftelse på sin dragningskraft på tjejerna och respektingivande status hos killarna. En kille som är stöddig och självsäker. Boken inleds med att Felix kommit hem efter att ha inlett sommarlovet med en charterresa till Grekland. Han har längtat efter sin flickvän Alexa som är den första tjejen som verkligen betytt något för honom och som han älskar. Men någonting har hänt under de två veckor han varit borta. Han är inte längre den som står i centrum. Anledningen är Zäta, en ny kille som dykt upp i gänget, en kille som är som Felix men lite mer och lite bättre. Dessutom är det något mystiskt spännande med honom.  Zätas uppdykande rubbar tillvaron och Felix givna position i gruppen. Han utmanar Felix och visar sidor hos sig själv på ett sätt så att ingen annan en Felix märker det. Vem är Zäta? Och vad är han egentligen ute efter?
Jag tycker det var intressant att läsa en bok som beskriver en ung killes tankar och känslor. Att det är en kille som är ytlig och behandlar andra illa gjorde det lite extra spännande. Det var lätt att komma in i handlingen och det mystiska med Zäta fick i alla fall mig att inte kunna sluta läsa. Upplösningen och slutet var inte vad jag väntat mig…kände mig inte helt nöjd och ganska snopen. Men det var kanske meningen: )