torsdag 7 juni 2012

Gräsmattans hämnd - Richard Brautigan

Jag gillar verkligen Bakhåll! Bokförlaget som får mig att upptäcka författare som jag annars inte skulle få bekanta mig med. Böckerna är dessutom snygga och innehåller intressanta efterord. När jag hade läst Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman blev jag nyfiken och gick in på författarens hemsida (rekommenderas!). Där hittade jag en länk till Richard Brautigans författarskap. Hade inte hört talas om honom tidigare men det jag läste fångade mitt intresse. Brautigan var en mycket speciell amerikansk författare som publicerade en svit av oförliknekliga böcker under 1960- och 70-talet, böcker som gled omkring utanför rörelserna i tiden. Novellsamlingen Gräsmattans hämnd hittade jag förstås hos Bakhåll, bara titeln lockar till nyfikenhet. Den består av flera korta betraktelser och är en slags sammafattning av den första fasen av hans författarskap. Novellerna kan läsas fristående men tillsammans ger de en känsla av den tid och miljö som Brautigan levde i. För mig var det feelgoodläsning, skulle alltid vilja ha en sådan bok på gång. En underfundig humor och berättelser som får mig att filosofera vidare på egen hand.