fredag 26 oktober 2012

The urbans : över asfalt och betong av Rusalka Reh

Lättlästa böcker med sporttema brukar efterfrågas så nu har vi köpt in en bok om parkour och trots att jag inte har en aning om vad alla parkourtermer betyder (ens när jag läser förklaringarna längst bak i boken) så gör det inte alls någonting. Boken är ändå spännande, jag kan se gänget flyga fram över asfalt och betong och jag förstår att det handlar om ett annat sätt att se på stadens hinder. Det är frihet och kontroll på en och samma gång.

Men en bok kan ju inte bara handla om att träna parkour flera timmar per kväll. Någonting måste driva historien framåt. I detta fall blir det naturligtvis till att börja med kärlek. Huvudpersonen blir förälskad i en av polarnas ex men saker och ting är inte riktigt avslutade så de träffas i hemlighet. Men så börjar det strula till sig både till höger och vänster och en annan oväntad historia börjar nystas upp.

Jag tyckte att den här boken var lite småtrög i början men inte så trög att jag någonsin funderade på att lägga undan boken. Och sen tog den sig för att verkligen bli spännande på slutet. Det jag tar med mig från läsningen är inte främst handlingen utan känslan i sporten parkour – frihet och kontroll!

Malin