måndag 8 oktober 2012

Pojken i randig pyjamas av John Boyne

Jag vet att många älskar att lyssna på ljudböcker och allt jag kan säga är GRATTIS! Jag önskar verkligen att jag också kunde göra det men jag har verkligen försökt flera gånger utan att lyckas koncentrera mig för fem öre. Ljudet går in i ena öra och ut genom det andra. Och jag har dessutom valt författare som jag vet att jag älskar. Men icke.

Den enda bok jag lyckats lyssna på helt koncentrerat och verkligen gillat är Pojken i randig pyjamas av John Boyne. Det är en helt suverän bok som beskriver Andra Världskrigets fasor ur 9-årige Brunos mycket naiva synvinkel.

Bruno och Shmuel har var och en för sig tagits från sina hem och sina vänner och förts till ett ställe som de båda anser vara fruktansvärt. Skillnaden är bara att Shmuel är innanför stängslet till Auschwitz medan Bruno är son till en SS-officer och bor i ett fint hus med tjänstefolk på utsidan. Uttråkad av den nya tillvaron börjar Bruno en dag ge sig ut på vandringsfärd i den närliggande skogen. De båda pojkarna möts på varsin sida stängslet och en oväntad vänskap inleds.

Det här är en riktigt bra och gripande bok som jag verkligen kan rekommendera som ljudbok där Peder Falk läser lysande! Finns även som film från 2008.

Malin