onsdag 22 augusti 2012

Men så härligt att vara tillbaka

Om ni visste hur roligt det är att vara bibliotekarie!
Maria är nu på andra projekt i huset och jag Malin är åter vikarie. Men nu är det ju ett halvår sedan jag jobbade här så jag börjar med att erkänna att jag ligger lite efter med läsningen av ungdomsromaner. Privat väljer jag i första hand chick-lit, deckare och thrillers. Genrer som ger mig avslappning, underhållning och igenkänning men kanske inte alltför mycket utmaning. Men det är ju just det som är en av de roligaste bitarna med jobbet, att man får tillfälle att bekanta sig med en himla massa roliga genrer som man inte skulle valt själv.
På jobbet väljer jag gärna läsning som gör att jag bättre kan förstå mina medmänniskor på olika sätt; ungdomsromaner och gärna med killar i huvudrollen (jag är ju tjej, inte purung längre och vill kunna tipsa om bra böcker!), biografier som t.ex. den om Patrik Sjöberg som kom ifjol och böcker om olika sjukdomar som t.ex. anorexi.
Och det är ju alltid roligt att botanisera bland fackböckerna. Det är sällan jag läser en fackbok från pärm till pärm men jag älskar att bläddra lite här, titta lite där och läsa det som tilltalar mig.
Just nu är jag nyfiken på Eva Braun: kvinnan som älskade Hitler(!). Jag är bekant med fenomenet att många trodde Hitler var en hyvens kille så sent som 1938, t.ex. Storbritanniens premiärminister Neville Chamberlain. Men Eva Braun levde med honom från 1932 fram till deras gemensamma självmord 1945. Lite nyfiken blir man allt.
Malin