måndag 27 augusti 2012

Du kanske inte vet det, men döden spelar faktiskt inte handboll av Linda Belanner och Fredrik Persson

Det här var en bok som jag normalt sett inte borde ha gillat. Den är liksom lite underlig och huvudpersonen är en blek, ensam, lite konstig, nyinflyttad kille som heter Mattias. För oss läsare även känd som dödens kompanjon. Döden själv anser sig nämligen behöva lite semester och blir smått irriterad när det visar sig att den kompanjon han valt är alltför blödig för att ens klara av en gammal tant på ålderdomshemmet.
Men det var någonting som höll mig fast och som till och med gjorde att jag tyckte att den var bra. Det finns ett bra tempo i texten som driver en framåt och så ville jag naturligtvis veta om det faktiskt var döden vi fick bekanta oss med eller om han bara skulle behöva läggas in på psyket.
Vill man läsa en lite annorlunda bok med bra driv (och naturligtvis en kärlekshistoria i bakgrunden) för både killar och tjejer så kan jag rekommendera denna lättlästa charmiga historia.
Malin