tisdag 6 december 2011

Välkommen hem av Johanna Lindbäck

Jag läste Johanna Lindbäcks Tänk om det där är jag för att den utspelar sig här i Umeå, på Östra till och med. Och det är ju superkul att läsa om hemma. Man kan verkligen se allt framför sig. Hur de bor, vilka gator det går på, var i skolan de sitter och hänger. Men det jag framför allt gillar med Lindbäcks böcker är att det är så vanliga men ändå tillräckligt intressanta för att man ska vilja vända blad hela tiden. Det är liksom bara tonårsvardag med alldeles vanliga tonårsproblem och det räcker till. Livet kan vara tillräckligt spännande utan att lägga till en massa bara för att.

Nu har jag läst Lindbäcks senaste roman Välkommen hem. Vi ha nu flyttat oss till Luleå, men som norrlänning är det ju betydligt mer hemma än Stockholm någonsin kommer att vara. Boken handlar om Sara som varit utbytesstudent i London under ett år. De handlar om hur det kan vara att komma hem igen och tro att allt ska vara som vanligt men inse att det blir lite som att börja om från början. Speciellt eftersom hon gjorde slut med sin kille Mattias innan hon for. Som är tvillingbror till Bella som är en av Saras bästa vänner. Det är lite komplicerat helt enkelt.

För att ta sig ur en besvärlig situation och göra något nytt börjar hon på jujutsu där hon träffar Adrian. Han är sjukt irriterande men ändå blir allt mycket roligare när han är med. Men Sara har svårt att släppa Mattias.

Gillar man böcker med hög igenkänningsfaktor som handlar om allt men ändå ingenting så rekommenderar jag Johanna Lindbäck!

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar