onsdag 14 december 2011

Edward Finnigans upprättelse av Roslund & Hellström

Roslund och Hellström är en oslagbar duo. Ändå blev jag tvungen att sluta läsa deras böcker för några år sedan. Odjuret från 2004 handlar om en pedofil som våldtar och mördar barn och Box 21 från 2005 handlar om trafficking, där man bland annat får veta att dessa kvinnor tvingas ta emot i genomsnitt tolv män om dagen - 365 dagar per år. Man blir mörkrädd om man börjar räkna på det. Det blev helt enkelt för jobbigt att läsa deras böcker, hur bra de än är. De är så verklighetstrogna att jag brukade vänta mig riktiga inslag på nyheterna på kvällarna.

Nu har jag dock läst ännu en av deras böcker. Den har dödsstraffets vara eller icke vara som huvudtema vilket naturligtvis är ett minst lika tungt ämne, men ändå berör det mig inte lika hårt. Sannolikt för att vi inte har dödsstraff här i Sverige så att man får lite distans till historien. Samtidigt som berättelsen är mycket engagerande!

Allt börjar med att en man vid namn John Schwarz blir häktad för misshandel på en finlandsfärja. När han ska låsas in börjar han uppföra sig underligt och det kommer snart fram att han inte alls är John Schwarz. Att han egentligen är en död man. En man som dog i förtid på Death Row i ett amerikanskt fängelse. Men hur är det möjligt att han nu sitter i ett svenskt häkte och är han skyldig till det mord han dömts till döden för?

Det här är en mycket spännande historia och jag säger det igen – Roslund och Hellström är en oslagbar duo!

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar