måndag 12 december 2011

Min systers dotter har många pappor av Christina Wahldén

Det har skrivits om den här boken förut här i bloggen men nu har jag läst fortsättningen så jag tänkte att jag skriver kort om den igen. Böckerna det handlar om är I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig och Min systers dotter har många pappor av Christina Wahldén.

Den första boken I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig handlar om Ombeni från Kongo som får se sin mamma, pappa och bror bli mördade av rebeller och som själv, tillsammans med sina två systrar, blir tillfångatagen och våldtagen av samma rebeller om och om igen. Efter någon månad lyckas hon fly men blir tvungen att lämna systrarna efter sig. Hon hamnar så småningom i svinkalla Sverige där ingen tycks vilja förstå för att det helt enkelt är för jobbigt.

Och det är jobbigt att läsa boken också men samtidigt engagerande och viktigt.

Fortsättningen heter Min systers dotter har många pappor. Ombeni har börjat finna sig tillrätta i Sverige, hon har en lite lägenhet och ett jobb på Tores Tomater som hon gillar. Så en dag kommer det ett telefonsamtal från Sonjas affär och Ombeni återförenas med sin lillasyster Maua som lyckats fly efter flera års systematiska våldtäkter hos rebellerna i hemlandet. Med sig har systern en liten dotter, två sjukdomar och många svåra minnen som gör henne sur och vresig.

Christina Wahldén var i Kongo två gånger under 2008-2009 för att skriva en reportagebok till Röda Korset, det blev också en reportageserie i Svenska Dagbladet. Hon kom i kontakt med en ung flicka som, precis som flickan i boken, ensam flytt till Sverige. I Kongo har drygt fem och en halv miljon människor dött sedan krigsutbrottet 1998. Det är den dödligaste väpnade konflikten i världen sedan andra världskriget. Hundratusentals kvinnor och flickor har våldtagits igen och igen av olika väpnade grupper. 

Det känns helt fel att säga att jag någonsin skulle kunna förstå men jag tycker att båda dessa böcker var riktigt bra eftersom de fick mig att tänka efter och komma lite närmare en förståelse för vissa invandrares historia och livssituation.

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar