torsdag 1 september 2011

Det är så logiskt alla fattar utom du av Lisa Bjärbo

En passande titel. Johan och Ester har varit bästa kompisar i tio år men Johan har varit kär i Ester de senaste fyra. Och alla fattar utom Ester om är dökär i en hårdrockskille… Det skulle kunna vara så himla förutsägbart och fånigt men på något sätt blir det bara så himla bra fastän det är så himla förutsägbart.

Och som vanligt har jag svårt att sätta fingret på exakt vad det är som är bra. Det är en känsla jag får när jag läser, att karaktärerna är sådana att man vill veta mer om dem vare sig man finner dem sympatiska eller ej. För mig handlar det mycket om ett uppfinningsrikt språk med bra flyt vilket ofta brukar gå hand i hand med att huvudpersonen själv är uppfinningsrik och med en hel del oflyt.

Det enda jag inte gillar med boken är samtidigt det jag älskar mest. Slutet! Jag är helt enkelt avundsjuk för det är den här typen av slut i ungdomsromaner som skapar bittra kvinnor i 30-årsåldern. Killar som Johan är nämligen synnerligen ovanliga, så ovanliga att de bör fridlysas.

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar