tisdag 30 augusti 2011

Vad hatet gör kan ingen fatta av Marie-Chantal Long

Just nu gillar jag att läsa böcker som vidgar mina referensramar. Om jag enbart fick lita till mina egna erfarenheter för att förstå världen omkring mig skulle jag nog känna mig ganska begränsad och lost men tack vare att jag läst så mycket kan jag sätta mig in i hur de flesta jag möter kan tänkas fungera, åtminstone lite grand.
Den här boken handlar om Martha som precis ska börja på danslinjen på gymnasiet. Ibland är det skönt att känna igen sig i det man läser men här handlar det för mig just om att försöka förstå andra. Marthas pappa är nyförälskad och hon hatar pappas nya kvinna, har mer hat i sig än jag någonsin kan förstå. Och ändå tycker jag mig nästan förstå innan boken är slut. Varför Martha känner sig tvungen att vara så fel i skolan. Varför hon väljer att gå danslinjen fast hon inte kan dansa och fastän hon inte alls ser ut som en balettdansös utan rentav är ganska tjock. Och mest intressant är att se vad som når fram till Martha. Vilka som försöker och hur det gör.
Det här är en psykologisk thriller som får en att tänka till och som inte lämnar någon oberörd.
Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar