torsdag 2 maj 2013

Fågelhuset av Ester Roxberg

Nu har jag läst Fågelhuset och det var en bok som jag både tyckte om och inte. Den handlar om Liv som efter att ha blivit dumpad av sin kille flyttat till Stockholm för att praktisera på ett bokförlag (tror jag det var…) Hon är uppfylld av förväntan inför sitt nya liv och känslan av att nästan ha ett riktigt jobb. Där finns Chefen, Administratören, Projektledaren, IT-redaktören, Marknadskoordinatorn, Formgivaren, Receptionisten och Städerskan… och oj vilken dysfunktionell arbetsplats! Liv gör allt för att bli omtyckt och uppskattad. Till en början njuter hon av sin nya tillvaro men både arbetsuppgifterna och relationerna till de andra blir allt mer skruvade. Boken är skriven på ett drömlikt sätt, jag tycker man får läsa en hel del mellan raderna och försöka lista ut vad som är fantasi och vad som är verklighet. Huvudsyftet med romanen är tydligt, att lyfta problemet med utnyttjandet av praktikanter och då speciellt inom kulturbranschen. Men som det ofta är med romaner ryms där mycket mer och det här är en roman där jag tycker att jag som läsare får ganska fria tyglar att läsa och tolka som jag vill. Det är bra men jobbigt också… Blev i alla fall väldigt nyfiken på Roxbergs författarskap så nu ska jag läsa hennes debutroman Antiloper från 2011.
Ingrid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar