fredag 19 april 2013

Gräspojken av Christer Lundberg

Christer Lundberg säger om sin bok: ”Gräspojken är en rövarhistoria, och i en sådan är det mesta påhittat, men hur otroligt det än kan låta har en del av det faktiskt hänt. Det är klart: Jag har aldrig ägnat mig åt storskalig marijuanaodling eller haft ihjäl någon. Men precis som huvudpersonen Kalle förlorade jag oskulden till en blå pall.”
 
Vet inte riktigt var jag ska börja, i den här boken händer det mest otroliga hela tiden. Ändå är Kalle Karlsson en ganska vanlig tolvårig kille i en vanlig svensk stad. Det som är speciellt med Kalle är att han är en sån som verkligen går in för saker han blir intresserad av, sådär så det nästan slår över och blir fanatiskt. Det är p.g.a. denna egenskap i kombination med en rad slumpmässiga händelser (utspillda fågelfrön, sex och samlevnadsundersvisning, ANT-dag, Mr Chance, bilsemester till Amsterdam..) som Kalle börjar odla marijuana i sommarstugans källare. Utan att egentligen förstå vad som händer blir han en viktig kugge i den kriminella undre världen. Inspirerad av favoritserien Miami Vice och med viss hjälp av sin familj och flickvännen Ulle försöker han hantera de problem ett kriminellt liv med maffia och mördare för med sig. Och problem blir det kan jag lova.

 Jag gillade första delen av boken helskarpt. Det är en varm och dråpligt rolig uppväxtskildring där man får lära känna Kalle. Även om Kalles familj kan betecknas som dysfunktionell är det inte det som står i fokus, men det är klart att utan den biten skulle Kalle inte blivit en marijuanaodlare i alla fall inte i den omfattningen... För min del blev det lite för mycket med allt som händer sedan, jag tycker det blir lite "jönsonligan" över det hela. Men för den som gillar roliga böcker med ett snabbt tempo där det händer en massa galna saker är det säkert en fullträff.
 
Ingrid
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar