torsdag 14 mars 2013

jag, En av David Levithan

Var faktiskt inte helt säker till en början om jag, En skulle vara en bok i min smak, om storyn verkligen skulle hålla hela vägen. Nu har jag läst ut den och oj, vad jag gillar! Den hamnar bland mina absoluta favoriter. I kategorin ungdomsböcker är det nog topp 5.

"Huvudpersonen En vaknar varje dag upp i en ny kropp, utan att veta varför eller hur det ens är möjligt. Det är bara så livet ser ut och alltid har sett ut. Varje dag ställs En inför nya situationer, nya relationer, nya sammanhang. Ingenting varar, ingenting får växa. För när man är gäst för en dag i en annan människas liv är det otänkbart att knyta an till någon, att skaffa vänner och familj. Omöjligt att hitta kärleken."

Men så händer det omöjliga. En drabbas av en förälskelse så stark att det är omöjligt att glömma och gå vidare. Det är när En finns i kroppen som tillhör en kille vid namn Justin och träffar dennes flickvän Rhiannon som det händer. En fortsätter att söka kontakt med Rhiannon och hon blir den första som får veta sanningen om En.

Komplicerat blir det men helt fantastiskt fascinerande och spännande. Jag köper hela konceptet. För mig är det en fantasieggande och tankeväckande bok om livet. Livet som på samma gång är så självklart men ändå ett mysterium. Det är förstås också en berättelse om omöjlig kärlek och mycket, mycket mer...

Ingrid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar