måndag 16 april 2012

Pojkarna av Jessica Schiefauer

Jessica Schiefauer debuterade 2009 med Om du var jag, en berättelse om svek mellan vänner. Pojkarna är hennes andra bok och med den vann hon Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok 2011. Pojkarna är en tonårsskildring som utmanar vår syn på kön och könsroller. Det är en bok som har den där sköna blandningen av magi och realism som jag gillar. Som får mig som läsare att tycka att något övernaturligt är väl inget konstigt alls… Här är det ett okänt frö som planteras i ett växthus av tre flickor. Fröet utvecklas snabbt till en magiskt vacker blomma. Bella, Kim och Momo dricker av den nektar som blomman utsöndrar och förvandlas till pojkar. Förvandlingen håller i sig några timmar och flickorna ger sig ut i natten och börjar umgås med ett killgäng. Bella och Momo lessnar ganska snabbt på att förvandla sig men Kim kan inte sluta. Hon dras till det manliga, råa i killgänget och njuter av att slippa vara i sin flickkropp. Det är en magisk, realistisk, vacker och obehaglig berättelse. Får mig att tänka på en av mina absoluta favoritböcker Bara sedan solen sjunkit av Johanna Sinisalo.