måndag 9 juni 2014

Det här är ingen film med lyckligt slut av Staffan Cederborg

Pontus Nyman kallad "Nypon" har levt med den trygga förvissningen om Livets lag = det kan kännas kört men allt ordnar sig alltid till slut. När Nypons farmor dör mitt framför näsan på honom känner han det som att nån drog ut sladden. Filmen hackade till och stannade och han fick aldrig se det lyckliga slutet. Han inser att han gått omkring med svart tejp runt skallen och inte fattat ett skit, nu måste han öppna ögonen och börja om från noll. Plötsligt ser han med nya ögon på sin omgivning och försöker förstå vad livet egentligen går ut på. Lite deppigt? Ja, men Nypon är en sån där skön karaktär som dyker upp då och då i böcker som charmar och är rolig på ett omedvetet sätt. Det är en bok tar upp svåra saker men som också fick mig att fnissa till ibland. En bok som inte går att sluta läsa, hur ska det gå för "osynliga" Hanna? och finns det någon chans för Nypon och strålande Ramona?

Ingrid

Mitt favoritcitat ur boken:
"Matti och jag möts på Solbergabadet. När vi bytt om kollar vi hur vi ser ut i våra träningskläder. Matti ser überproffsig ut. Riktig löparoverall och blåvit mössa med finska flaggan på huvuvdet. Jag däremot ser ut som bockstensmannen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar