onsdag 15 januari 2014

Kvinnan i svart av Susan Hill


 
Den unga Londonjuristen Arthur Kipps får i uppdrag att resa till en avlägsen by  för att närvara vid en begravning av en gammal dam och därefter ordna upp det juridiska med det som hon lämnat efter sig. Han kommer till byn och möts av vänlighet men så snart han berättar om sitt ärende märker han hur det genast blir en tryckt stämning och ingen vill tala om den gamla damen och hennes hus. Eil Marsh House ligger stolt och spöklikt omgiven av dimhöljda sankmarker och vägen dit är bara tillgänglig vid lågvatten. Trots den rädsla byborna tydligt visar och en skrämmande händelse vid begravningen bestämmer sig Arthur för att bege sig till huset och ta itu med sitt uppdrag. Något som han för alltid kommer att ångra… Kvinnan i svart är en av de senaste decenniernas stora skräckromaner och har som pjäs spelats i England nonstop i 25 år. Den har också filmats med Daniel Radcliffe i huvudrollen (Woman in Black, 2012).
Jag läste boken med skräckblandad njutning men den var inte alls så läskig som jag förväntat mig. Helt klart välskriven och spännande men skrämde mig inte alls på samma sätt som t.ex. Evig natt av Michell Paver som vi bloggat om några gånger tidigare här. Blev väldigt sugen på att se filmen för jag tror att den som film kommer att skrämma livet ur mig… härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar