tisdag 27 september 2011

Doggy Monday- Spår i snön- Kärlek ända in i döden

I går överträffade jag mig själv och läste hela tre böcker! Maria Svelands Doggy Monday, Jonas Karlssons Spår i snön och Unni Drougges Kärlek ända in i döden.
Den jag gillade bäst var Spår i snön och det var första gången jag läste något av Jonas Karlsson. Läsaren får följa en man som är ute med sin hund som i sin tur följer en pojkes fotspår i snön. Man befarar det värsta när man allteftersom, genom mannens tankar, får veta varför han söker efter pojken. En spännande och faktiskt trivsam läsning trots att den tar upp ämnen som utanförskap, svartsjuka och hämnd.
Som näst bäst listar jag Doggy Monday. Handlingen utspelar sig under en dag i Rigmors liv. Rigmor vaknar som vanligt en alldeles vanlig morgon men dagen utvecklar sig till något allt annat än vanligt. Hon lever i ett kärlekslöst äktenskap och jobbar på försäkringskassan. Hennes enda ljuspunkt i tillvaron är simhallen som hon besöker på mornarna. Ett antal händelser under dagen driver Rigmor till att ta itu med det liv hon lever och som hon vantrivts med så länge. Urkvinnan som vaknar till liv utled av att bli hunsad, nedvärderad och nonchalerad. Hur hon gör det? Jag tyckte i alla fall det var uppfriskande, komiskt men bitvis ganska äckligt…
Den tredje blir alltså Kärlek ända in i döden.  Ett möte mellan ett före detta kärlekspar som inte setts på länge, där den ena parten försöker få svar på hur det kunde gå så snett. Gillade den inte alls först, men slutet fick den att lyfta!
Förresten böckerna jag läst är noveller från Novellix, kvalitetslitteratur i fickformat. 4 nyskrivna noveller som komer attt ges ut 4 gånger om året – prova något nytt! Jag kände mig riktigt nöjd som fått ta del av tre bra författare på en och samma dag.: )  // Ingrid


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar